League of Legends jest grą opartą na krótkich sesjach. Dopasowywanie graczy następuje w oparciu o średni, niejawny ranking szachowy każdego gracza. Rozgrywka może być na razie prowadzona w trzech różnych trybach: normalnej, niestandardowej oraz rankingowej.
- Custom game (gra niestandardowa) – gracze mogą tworzyć własne sesje lub dołączać do już istniejących. W tym trybie możliwa jest gra zarówno z botami (komputerem), jak i z żywymi przeciwnikami. Jest to także jedyna możliwość rozpoczęcia rozgrywki w niezbalansowanych składach (np. 3 na 1).
- Co-op vs. AI (razem przeciw sztucznej inteligencji) – system dobiera graczy o podobnym poziomie, a ich przeciwnikami są boty. Ilość otrzymywanych po zakończonej grze PZ/XP jest mniejsza, zależnie od poziomu gracza.
- Normal game (gra normalna) – system automatycznie dobiera graczy o zbliżonym poziomie. Istnieje jednak możliwość dołączenia do takiej gry jako zespół stworzony wcześniej w menu (1-5 graczy), co wpływa na dobieranie przeciwników.
- Ranked game (gra rankingowa) – system automatycznie dobiera graczy mających maksymalny poziom (trzydziesty). Wybieranie „championów” następuje w systemie Draft Mode (co znaczy, że każda z drużyn ma możliwość zablokowania wyboru trzech postaci). Tak jak w przypadku gry normalnej istnieje możliwość dołączenia do gry jako zespół (1-5 graczy).
- ARAM (wszyscy na 1 linii, ang. All Random All Mid) – tryb rozgrywki podobny do klasycznego, jednak różni się tym że postacie wybierane są losowo, a mapa posiada tylko jedną linię.
- Tryb klasyczny – gracze zostają podzieleni na dwie drużyny, każda po trzech lub pięciu graczy (zależnie od wybranej mapy). Drużyny rozpoczynają rozgrywkę w przeciwnych rogach mapy, w pobliżu Nexusa. Aby wygrać mecz, drużyna musi zniszczyć nexus przeciwnika. Do bazy wroga dostać można się jedną z trzech alej (ang. „lanes”), po drodze trzeba jednak zniszczyć wieże (ang. „turrets”), które uniemożliwiają nam dostęp do Nexusa przeciwnika. Każda ścieżka broniona jest przez trzy wieże, które niszczyć trzeba po kolei. Po zniszczeniu trzeciej wieży otrzymujemy dostęp do „inhibitora”. Sam Nexus broniony jest przez dwie wieże. Choć teoretycznie wystarczy uporać się z wieżami na jednej ścieżce, by wygrać grę, to rozgrywka idzie raczej w stronę zdominowania jak największej ilości linii. Pomiędzy nexusami, wzdłuż ścieżek, przemieszczają się kontrolowane przez grę stwory (ang. „minions”, „creeps”). Stwory te podążają od nexusa jednej drużyny do nexusa przeciwnika od 90. sekundy gry aż do jej zakończenia. Walczą między sobą, atakują wieże i inhibitory, a także sam Nexus. W pewnych sytuacjach mogą również atakować wrogich graczy. Każda postać, przebywająca odpowiednio blisko ginącego, wrogiego „miniona” otrzymuje doświadczenie, a jeśli uda się jej zadać ostateczny cios stworowi – zyskuje również pewną ilość złota. Zniszczenie wrogiego inhibitora sprawia, że sojusznicze „miniony” poruszające się wzdłuż danej linii są silniejsze (tzw. „super minions”), co oznacza istotną przewagę. Warto wspomnieć, że poza „minionami” występują również stwory neutralne, które nie poruszają się wzdłuż linii, a co określony czas odradzają się w tym samym miejscu w tak zwanej dżungli, czyli obszarach mapy, nie będących liniami. Zabijanie ich, podobnie jak w przypadku „minionów”, dostarcza złota i doświadczenia, a w pewnych przypadkach określone błogosławieństwa, okresowo wzmacniające bohatera. W tym trybie rozgrywki wszystkie postaci wybrane przez graczy rozpoczynają rozgrywkę na poziomie pierwszym i mogą rozwijać się aż do poziomu osiemnastego, a także zdobywać złoto, które można wydawać w sklepie na coraz to potężniejsze przedmioty.
- Tryb ARAM(All Random All Mid) – uproszczony tryb rozgrywki, wymyślony przez graczy i dopiero w czerwcu 2012uwzględniony przez twórców gry w oficjalnych trybach rozgrywki. Każdy gracz gra losową postacią, walka toczy się na jednej linii (na której, podobnie jak w trybie klasycznym, ustawione są wieże i inhibitor), celem gry jest zniszczenie wrogiego nexusa. W tym trybie rozgrywki możliwość kupowania przedmiotów i regeneracji życia oraz many w „bazie” możliwa jest jedynie po śmierci bohatera, co jest cechą unikatową tego trybu rozgrywki. W trybie tym dostępne są nowe przedmioty, dostosowane do specyfiki mapy i trybu gry. Sami pracownicy Riot przyznają, że tryb ARAM nie jest zbalansowany, co wynika z zupełnej losowości doboru postaci, na czym polega jego specyficzny klimat.
Specjalne
Specjalne tryby rozgrywki są dostępne w ramach cotygodniowej rotacji przez trzy dni (od piątku do niedzieli). Na każdy weekend losowany jest jeden tryb. Wśród nich wyróżnia się:
- One-for-All (Jeden za wszystkich) – podobnie jak w trybie klasycznym gracze podzieleni są na dwie drużyny zaczynające w przeciwległych krawędziach mapy. Celem gry jest także zniszczenie Nexusa wroga. Co różni ten tryb od klasycznego, to fakt, że w trakcie wyboru postaci gracze zamiast wybierać postać oddają głos na to jaką postacią będzie grała całą drużyna. Postać wybierana jest większością głosów, w wypadku remisu postać jest wybierana losowo z tych które mają największą liczbę głosów. Gracze zaczynają rozgrywkę na poziomie pierwszym i zdobywają poziomy tak samo jak w trybie klasycznym. Ten tryb rozgrywki powstał po stworzeniu przez graczy "hacka" (oszustwa systemu) który pozwalał na rzeczony tryb rozgrywki. Widząc jego popularność, jak również chcąc uniknąć problemów z serwerami związanymi z niesankcjonowanym trybem Riot Games postanowił wprowadzić tenże tryb[16].
- Ultra Rapid Fire – tak jak One-for-All i Hexakill, ten tryb gry rozgrywa się na mapie 5v5, jednakże cechuje go kilka zmian. Przede wszystkim czas odnowienia wszystkich umiejętności (z małymi wyjątkami np. czar przywoływacza - Porażenie) skrócony jest o 80%, a koszt rzucenia czaru jest zerowy. Oznacza to, że zaklęcia mogą być używane w bardzo krótkich odstępach czasu niemalże bez przerwy. Na dodatek złoto za zabicie jest zwiększone o 400%, szybkość poruszania się bohaterów jest większa o 60 pkt, dodatkowa prędkość ataku u bohaterów dystansowych jest podwajana, a trafienia krytyczne zadają 225% obrażeń ataku (tylko dla bohaterów walczących na dystans).
- Ascension (Wyniesienie) - tryb dostępny na mapie trybu dominacji (Crystal Scar). W centrum mapy znajduje się Starożytny Wyniesiony Xerath. Gracz, który zabije bossa zdobywa specjalne wzmocnienie - Wyniesienie. Przyznaje ono liczne premie, np. zerowy koszt umiejętności, podwojona liczba punktów za zabicie przeciwnika. Gracz traci efekt Wyniesienie wraz z jego zabiciem. Celem gry jest zdobycie 200 punktów, które gracze otrzymują za zabijanie przeciwników (1 pkt.; 2 pkt. - w trakcie bycia Wyniesionym, 5 pkt. - zabicie gracza, który był Wyniesiony), Pradawnego Wyniesionego (5 pkt.) , czy zdobywanie Reliktów Shurimy (3 pkt.). Mapa jest pokryta burzą pustynną, a żeby ponownie wrócić na platformę przywołania, trzeba zginąć.
- Hexakill - tryb dostępny na mapie Summoner's Rift (5v5) lub Twisted Treeline (3v3). Rozgrywka wygląda podobnie, jak w trybie klasycznym, lecz w grze bierze udział łącznie 12 graczy, 6 graczy w jednej drużynie (6v6).
- Legend Of The Poro King (Legenda o Królu Poro) - tryb dostępny na mapie trybu ARAM. W grze bierze udział 10 graczy (5 graczy w jednej drużynie). Obie drużyny mają możliwość zbanowania po 3 bohaterów i wyboru konkretnego bohatera (nie tak jak w przypadku ARAM, gdzie bohater był losowany). W rozgrywce zamiast zwykłych czarów przywoływacza dostepne są 2 stałe: Rzut Poro i Do Króla! Drużyny rzucają się wzajemnie Poro. Po trafieniu przez drużynę przeciwników 10 razy u drużyny pojawia się Król Poro, który może pomóc m.in. w czyszczeniu wież. Do króla można się również teleportować używając czaru: Do Króla!
- Definitely Not Dominion (Na Pewno Nie Dominion)- jest to tryb rozgrywany na mapie The Crystal Scar(5vs5). Bohaterowie są wybierani w ciemno z uprzednim wykluczeniem 3 z nich przez każdą z drużyn. Tryb ten to nic innego jak zmodyfikowany Tryb Dominacji. W tej wersji do przejęcia są 3 zamiast 5 punktów na mapie, a na środku planszy znajduje się ołtarz, po którego przejęciu postacie drużyny która go zdobyła otrzymują dodatkowe 4/5/6% punktów życia oraz nieuchronne obrażenia na zaklęcia oraz ataki podstawowe bazujące na posiadanym poziomie. Na dole mapy w miejscu, gdzie poprzednio były punkty do przejmowania, obecnie znajdują się Relikty Ultra Miniona (po jednym dla drużyny) po których zdobyciu w następnej fali sługusów pojawi się jeden super sługa który będzie znacznie wytrzymalszy i przejmujący szybciej punkty w porównaniu z innymi stworkami czy nawet samymi graczami.
Dawne
- Tryb dominacji (ang. Dominion) – podobnie jak w trybie klasycznym gracze podzieleni są na dwie pięcioosobowe drużyny. Celem gry jest zniszczenie wrogiego Nexusa, nie można go jednak uszkodzić przez atak bohatera. Na mapie twórcy umieścili pięć miejsc, które gracze mogą przejąć. Jeżeli w posiadaniu drużyny znajduje się ponad połowa miejsc liczba punktów zdrowia wrogiego nexusa spada. Prędkość z jaką nexus traci punkty jest zależna od liczby kontrolowanych miejsc – im więcej, tym szybciej nexus traci zdrowie. Dodatkowo twórcy gry wprowadzili specjalne zadania, które pojawiają się wraz z rozwojem gry. Wykonanie zadania skutkuje natychmiastową utratą części punktów zdrowia wrogiego Nexusa. Przejęcie miejsca odbywa się poprzez podejście do niego przez bohatera (lub miniony) i utrzymanie pozycji przez kilka lub kilkanaście sekund (im więcej bohaterów i minionów przejmuje miejsce tym szybciej się to odbywa). W czasie przejmowania miejsca bohater nie może walczyć. Punkty mogą przechodzić z rąk do rąk nieograniczoną ilość razy. Z powodu braku popularności i problemów ze zbalansowaniem rozgrywki tryb dominacji został wyłączony 22 lutego 2016 roku. Gracze, którzy przed tym ogłoszeniem mieli na koncie przynajmniej 100 wygranych meczów w tym trybie gry, otrzymali unikalną ikonę. Aktualnie nie jest on już dostępny w oficjalnej wersji gry.
Rozpoczynanie rozgrywki
League of Legends jest grą opartą na krótkich sesjach. Dopasowywanie graczy następuje w oparciu o średni, niejawny ranking szachowy każdego gracza. Rozgrywka może być na razie prowadzona w trzech różnych trybach: normalnej, niestandardowej oraz rankingowej.
- Custom game (gra niestandardowa) – gracze mogą tworzyć własne sesje lub dołączać do już istniejących. W tym trybie możliwa jest gra zarówno z botami (komputerem), jak i z żywymi przeciwnikami. Jest to także jedyna możliwość rozpoczęcia rozgrywki w niezbalansowanych składach (np. 3 na 1).
- Co-op vs. AI (razem przeciw sztucznej inteligencji) – system dobiera graczy o podobnym poziomie, a ich przeciwnikami są boty. Ilość otrzymywanych po zakończonej grze PZ/XP jest mniejsza, zależnie od poziomu gracza.
- Normal game (gra normalna) – system automatycznie dobiera graczy o zbliżonym poziomie. Istnieje jednak możliwość dołączenia do takiej gry jako zespół stworzony wcześniej w menu (1-5 graczy), co wpływa na dobieranie przeciwników.
- Ranked game (gra rankingowa) – system automatycznie dobiera graczy mających maksymalny poziom (trzydziesty). Wybieranie „championów” następuje w systemie Draft Mode (co znaczy, że każda z drużyn ma możliwość zablokowania wyboru trzech postaci). Tak jak w przypadku gry normalnej istnieje możliwość dołączenia do gry jako zespół (1-5 graczy).
- ARAM (wszyscy na 1 linii, ang. All Random All Mid) – tryb rozgrywki podobny do klasycznego, jednak różni się tym że postacie wybierane są losowo, a mapa posiada tylko jedną linię.
Bohaterowie
Każdy gracz kontroluje jednego czempiona (bohatera). W grze dostępnych jest aktualnie 131 bohaterów. Każdy z nich posiada unikalne zdolności, możliwe do rozwoju w czasie gry. Na początku sesji każdy gracz ma możliwość wyboru bohatera. Może wybrać spośród wykupionych przez siebie bohaterów lub z dziesięciu darmowych dostępnych w ramach tzw. rotacji. Rotacja jest zawsze co tydzień we wtorek i wybieranych jest wtedy 10 championów dostępnych za darmo na okres 1 tygodnia. Gracze zdobywają złoto zabijając stwory, innych bohaterów oraz niszcząc wieże obronne. Niektóre umiejętności i przedmioty generują dodatkowe złoto. Zdobyte złoto może zostać wykorzystane do kupienia przedmiotów w sklepie znajdującym się przy nexusie. Większość przedmiotów można łączyć w potężniejsze za pomocą składania tych słabszych.